Allt fler arbetar som bloggare eller influenser. Detta yrke som tidigare har ansetts vara ovanligt och kanske lite märkligt av merparten av befolkningen, men som idag blir mer och mer socialt accepterat. Genom att skapa och använda sig av olika typer av produkter och samarbeten kan du som arbetar i denna bransch stärka ditt varumärke avsevärt, men också skapa dig en trevligare arbetsmiljö och bättre material för publicering.
De allra flesta som arbetar som influensers av olika slag, arbetar hemifrån. Eftersom influencers driver eget bolag är kostnaden för kontorsplats ofta en utgift som man är beredd att slippa, men med risken att bli väldigt stillasittande hemma. För att du ändå trots avsaknad av miljöombyte och kollegor, ska kunna få daglig inspiration och trivsel är din arbetsplats av stor vikt. Gör det extra mysigt just där du sitter för stunden genom att tända ljus, drick kaffe ur en extra fin mugg och spela din favoritmusik i hörlurarna. Du kan även ta det ett extra steg genom att personifiera dina pennor med tryck eller smycka dina anteckningsblock med olika fina stickers.
När du nu har skapat dig en härlig arbetsplats som dessutom är snygg, har du även bra underlag för att skänka dina följare inspiration och tips. Kör igång en fotografering med exempelvis temat ”from where i sit” eller ”dagens kontor”, detta kan du även göra som en återkommande följetång i dina sociala medier. Exempelvis att det varje måndag publiceras ett peppande inlägg med fokus på arbetsveckan. Genom att använda dig av olika typer av personliga produkter i det publicerade materialet som vi nämnde ovan, ger detta ett mervärde till följaren som även ger en inblick i din personliga smak.
Först skapar du en trevlig arbetsplats för dig själv, för att sedan använda dig av det materialet för att inspirera dina följare. Hur kan detta även stärka ditt varumärke? Eftersom du säkert redan har koll på vilken din målgrupp är samt dess egenskaper, kan du nu anpassa vilka produkter som du vill visa upp som dina ”privata” men som samtidigt stärker bilden av ditt varumärke som influencer. Om du till exempel är en kvinnlig influencer som har en målgrupp som främst innehåller kvinnor i åldrarna 25-45 år och din huvudmarknad är hållbart mode, behöver du välja produkter och samarbeten som stärker målgruppens bild av dig. Ett exempel på produkt skulle kunna vara en t-shirt i återvunnen bomull. Detta stärker bilden av dig som en supporter av hållbart mode men också som modeintresserad och att du värnar om miljön.
Du kan helt enkelt styra ditt varumärke genom hur du väljer att bjuda in dina följare in i din värld!