Tiden då man snällt fick vänta framför tv:n på de senaste uppdateringarna eller prenumerera på viss press, är nu ett minne blott. Idag går det att få reda på saker på nolltid, utan att knappt hinna med att blinka. Tack vare bloggar av olika slag, sociala medier i tusen olika format samt alla de alternativa medierna, så sprider sig nyhetens behag direkt. Detta sätt har även gjort att marknadsföring kan användas utan att behöva kosta skjortan. Att marknadsföra sig själv på sociala medier, är en av de bästa strategierna och dessutom en av de billigaste. Det gäller bara att vara lite finurlig och kunna uttrycka sig rätt.
Det positiva med sociala medier är att de kan sträcka sig till allt och alla, oavsett ämne, bransch och tidpunkt. De sociala medierna är alltid öppna för olika samtalsämnen och vem som helst kan använda sig av dem för att nå ut till en viss publik. Idag är sociala medier en självklarhet, både för den yngre generationen och den äldre som gärna vill hänga med i svängarna.
Tack vare sociala medier, så är det lättare att få fram sanningen men det är också en risk att sanningen förvrängs. Sociala medier är alltså på både gott och ont.
Idag så använder både företag och privatpersoner sociala medier och bloggar med mera, för att nå ut med sina budskap. Budskapen kan handla om allt möjligt, från ämnen som behandlar bilvärdering, fastigheter eller jobbsökartips, till lite mer allvarliga ämnen som politik och kriminalitet. Ett hett ämne som dock alltid fungerar på sociala medier, är marknadsföring. Genom Facebook, bloggar, Instagram, Linkedin med mera, så använder företag dessa metoder för att kommunicera. På så vis håller man nere kostnaderna och kan dessutom komma åt alla slags människor när som helst.
Marknadsföring på sociala medier gör att man kommer närmare sin målgrupp. Man kan dessutom hålla koll på individer och se när folk har något att klaga på. På så vis så lägger man sig på samma nivå som sina kunder, vilket gör att många känner en samhörighet med företaget ifråga. Att haffa nya kontakter på detta sätt, är också perfekt då man kan komma i kontakt med i stort sett vem som helst.
Med marknadsföring på nätet följer också fenomenet SEO, sökmotoroptimering. Med sökmotoroptimering optimerar man sina blogginlägg, texter med mera, för att de ska synas bättre på sökmotorerna. Det finns flera sätt att använda sig av SEO för att nå ut. Vanligtvis handlar det om att man tar reda på vad för sökningar folk kan tänkas göra som är relevant för innehållet man producerat. Sedan anpassar man texterna för att bättre besvara dessas frågor. Men SEO kan vara mycket mer avancerat än så. Det handlar helt enkelt om att göra texterna så bra som möjligt för att hamna högt upp på sökmotorerna.