Oavsett om du är bloggare, har en egen webbshop eller ett annat typ av företag måste du synas för dina kunder eller målgrupp för att på så sätt kunna tjäna pengar på din sysselsättning. I princip i alla typer av branscher idag finns kunderna på internet och då framför allt på google och i sociala medier. Det man vill ha googlar man ofta efter och bland sökresultaten väljer man de träffar som kommer överst på förstasidan.
Finns man inte på internet så finns man inte alls. Så vad man än har för typ av sysselsättning måste man se till att man syns på nätet. För att lyckas med detta behöver man ha en del kött på benen. Man behöver ha koll på var potentiella kunder eller målgrupp befinner sig. Finns de på sociala medier, Facebook eller liknande? När man vet detta gäller det att lägga ner både tid, kraft och pengar för att lyckas. Den som inte själv är intresserad av att lära sig allt om hur man marknadsför sig på internet bör anlita en expert.
Oavsett om man vill lära sig själv eller ta hjälp ska man se till att hemsidan, bloggen eller webbshopen är sökmotoroptimerad på bästa sätt. Vad menas med det? Jo, en sida som är sökmotoroptimerad är anpassad för att falla googles sökspindlar i smaken. Spindlarna indexerar nämligen samtliga sidor på internet för att sedan ranka dem efter vilken som är bäst i förhållande till vad googlesökaren är ute efter. Om man till exempel säljer en weekendresa måste man optimera sidan för just det ordet eller liknande ord, så kallade keywords.
Att sökmotoroptimera sin hemsida, blogg eller webbplats handlar bland annat om hur den ser ut, vad som finns på den och hur den länkar. När man menar hur den ser ut handlar det bland annat om hur själva koden ser ut på sidan – är den korrekt eller innehåller den fel? Om den innehåller felaktigheter får den en lägre ranking på google. Fel kan till exempel handla om att det inte finns Alt-taggar på bilder eller att man använt fel typ av format på en nav eller div. Vad som finns på den spelar också roll. Finns det information om det som besökaren är ute efter? Är informationen rätt strukturerad vad gäller rubriker och andra element? Ytterligare en av flera saker som spelar in är hur den länkar till sig själv, det vill säga internlänkar men även om den har externa länkar till andra sidor. Om den dessutom har länkar från externa sidor som länkar in så är det extra bra.
Att finnas på sociala medier är också en förutsättning för att synas bland kunder och målgrupp. Många använder exempelvis Instagram för att se på bilder och inhämta information innan de handlar eller bokar något.