Idag har det blivit så att influencer är ett yrke – så är det bara. Det finns utbildningar och åsikterna är många men kan man verkligen bli en influencert och bli tagen på allvar?
Många anser att man måste anamma den nya metoden och utnyttja det. Många företag är snabba med detta och har sett till att ha flera bloggare som skriver och arbetar med deras produkter. Anledningen är enkel – de når fram till flest personer. Företagen tjänar på detta och får ut mer reklam om sin produkt än om de skulle synas i tidningen eller på en busshållsplats. Influencerna är medvetna om detta och hakar såklart på media-tåget utan dess like. Vår värld ser ut såhär just nu, att det är bloggarna som tar världen med storm och de andra får snällt titta på. Man kan tycka olika om detta men faktum består att verkligheten är här och det är medias tur nu. Vi lever i en värld där datorn är i centrum.
Idag finns det utbildningar som utbildar människor för att bli en influencer. Då handlar det inte enbart om att blogga utan att synas, att vara där det händer och att kunna hantera kontakter på ett bra sätt. Allt detta behöver man kunna men människor runtomkring tror att det handlar mer om slänga ur sig en eller två kommentarer och så har man gjort storvinsten. Det krävs vilja, tålamod och att man vågar ta för sig. För det måste man ha i den branschen för det finns så många som vill nå toppen och med ett certifikat i handen är man lätt en guldklimp för alla företag som längtar efter att få synas bland alla sina konsumenter.